WAYS TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF POSTGRADUATE EDUCATION IN UKRAINE UNDER PRESENT-DAY CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/umv-2023.2.11

Keywords:

postgraduate education, medicine, ways of optimization, internship, residency.

Abstract

The aim of the article is to analyze the features of postgraduate education in different European countries and to suggest ways to optimize the development of medicine in Ukraine under present-day conditions. Materials and methods. A review of the literature on medical education in different countries, data from official Internet resources and data from the Ministry of Health of Ukraine was performed. Results and discussion. Brief information about modern features of postgraduate education in Ukraine and the world has been provided. Parallels at different stages of training have been drawn, and their duration, directions, and main characteristics have been analyzed. The period of training of a practitioner in Ukraine is one of the shortest in the world – 6–9 years, and the longest among European countries is in France – 9–14 years. Conclusions. In the process of reforming postgraduate education in Ukraine, it is necessary to focus on the unification of curricula and the approximation of standards of postgraduate education. The introduction of a gradual transformation of the system by increasing the duration of postgraduate training will bring the level of education closer to European standards and train competitive professionals. 

References

Дистанційне навчання як інформаційно-комунікативна технологія додипломної підготовки лікарів з педіатрії в умовах сучасних викликів / О.П. Волосовець та ін. Медична освіта. 2020. № 3. С. 9–12. URL: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11435.

Волосовець Т.М., Дорошенко О.М., Павленко М.О. Особливості науково-педагогічної та практичної підготовки лікарів-стоматологів у магістратурі. Український стоматологічний альманах. 2014. № 1. С. 88–92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usa_2014_1_24.

Гончарова Н.Г., Кірсанова О.В., Свєтлицький А.О. Реалізація моделей дистанційного навчання у вищих медичних навчальних закладах. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. 2014. № 1 (14). С. 93–96. DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2014.1.24860.

Кудря І.П., Кулішов С.К., Третяк Н.Г. Симуляційні технології в сучасному освітньому процесі підготовки майбутніх лікарів. Вісник проблем біології і медицини. 2020. № 2 (156). С. 198–201. DOI: 10.29254/2077-4214-2020-2-156-198-201.

Chávez-Rivera A., Ramos-Lira L., Abreu-Hernández L.F. (2016) A systematic review of mistreatment in medical students. Gac. Med. Mex, 152:796–811. PMID: 27861478.

Makowska M., Wyleżałek J.A. (2021) Qualitative study of the mistreatment of medical students by their lecturers in polish medical schools. International journal of environmental research and public health, 18(23):12271. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph182312271.

Patel R.S., Bachu R., Adikey A., Malik M., Shah M. (2018) Factors related to physician burnout and its consequences: a review. behav. Sci. Basel Switz., 8:98. DOI:10.3390/bs8110098.

Published

2023-05-23

How to Cite

Matsyura, O. (2023). WAYS TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF POSTGRADUATE EDUCATION IN UKRAINE UNDER PRESENT-DAY CONDITIONS. Ukrainian Medical News, (3-4 (96-97), 62–66. https://doi.org/10.32782/umv-2023.2.11