FEATURES OF POSTGRADUATE EDUCATION IN SURGERY IN UKRAINE AND THE WORLD IN MODERN CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/umv-2023.2.5Keywords:
postgraduate medical education, surgery, internship, residency.Abstract
The restructuring of the medical industry in Ukraine in connection with its European integration requires the training of a qualitatively new doctor who is able to combine fundamental theoretical knowledge, mastery of modern innovative technologies and medical practice. In Ukraine, as in the world as a whole, the number of medical workers is steadily declining, for a number of reasons. That is why the issues of postgraduate education of future doctors, in particular surgeons, in the state health care institutions of Ukraine are of paramount importance. This is especially true of the surgeon’s profession. The purpose of this work is to analyze the situation with postgraduate education of surgeons in Ukraine, possible ways to solve it, based on previous domestic experience, the institutions of the world’s leading training systems for medical professionals. The author analyzes the system of postgraduate training in surgery in post-soviet times, emphasizes the positive aspects of classical medical education, which included subordination, and the negative aspects of the annual internship in surgery. A detailed description of the three-year internship in modern conditions is given, a critical analysis of the negative aspects of this form of education is given, the main of which is the low involvement in training of highly specialized potential of Department of Surgery of Medical Universities (less than 30% of the total internship period). The transition to the European model of postgraduate education in surgery through internship and residency is promising. The latter is legally declared in the system of postgraduate medical training in Ukraine, but has not yet been implemented in the educational process.
References
Лінчевський О.В., Черненко В.М., П’ятницький Ю.С., Булах І.Є. Шляхи реформування системи вищої медичної освіти в Україні в сучасних умовах. Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні (з дистанційним під’єднанням ВМ(Ф)НЗ України за допомогою відеоконференц-зв’язку) : матеріали XIV Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ, м. Тернопіль, 18–19 травня 2017 р. : у 2-х т. / Терноп. держ. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського. Тернопіль, 2017. С. 3–6.
Головко Н.Г., Гайдаржи Е.И. Задачи и перспективы развития последипломного образования на кафедрах хирургического профиля. Запорожский медицинский журнал. 2011. № 13 (5). С. 149–151.
Вороненко Ю.В., Мінцер О.П., Палагін О.В. Післядипломна медична освіта – нові горизонти й перспективи. Медична освіта. 2016. № 3. С. 12–16.
Волосовець О.П., Заболотько В.М., Волосовець А.О. Кадрове забезпечення галузі охорони здоров’я в Україні та світі: сучасні виклики. Українські медичні вісті. 2020. Т. 12. № 1 (84). С. 2026.
Сучасний розвиток вищої медичної та фармацевтичної освіти й проблемні питання забезпечення якісної підготовки лікарів і провізорів / М.В. Банчук та ін. Медична освіта. 2017. № 2. С. 5–13.
Ільницька О.М., Катеринюк В.Ю., Катеринюк О.Г., Хороб Н.Д. Актуальність післядипломної освіти медичних працівників у державних закладах охорони здоров’я України (1 повідомлення). Медична освіта. 2018. № 1. С. 26–29.
Короленко В.В., Юрочко Т.П. Кадрова політика у сфері охорони здоров’я України в контексті європейської інтеграції. Київ, 2018. 96 с.
Методичні рекомендації для керівників баз стажування з підготовки лікарів-інтернів за спеціальністю «Хірургія» / Б.О. Матвійчук та ін. Київ ; Львів, 2008. 57 с.
Никоненко О.С., Шаповал С.Д., Дмітрієва С.М. Організаційні питання викладання хірургії в післядипломній освіті. Український журнал хірургії. 2011. № 6 (15). С. 180–182.
Типовий навчальний план і програма спеціалізації (інтернатури) випускників вищих медичних навчальних закладів, медичних факультетів університетів зі спеціальності «Хірургія» / Я.С. Березницький та ін. Київ, 2006. 44 с.
Москалик Г.Ф. Безперервна освіта та сучасний інформаційний простір. European cooperation. 2015. № 5. С. 24–34.
Цехмістер Я.В. (2018) Медична освіта в системі вищої освіти розвинутих країн світу. Сучасна вища школа: психолого-педагогічний аспект. Київ, 2018. С. 147–175.
Тараненко І.Г. Основні напрямки освіти в Іспанії. Київ, 1996.
Морозова О.М., Батюк Л.В., Кнігавко В.Г. Пошук стандартів вищої медичної освіти для вдосконалення системи охорони здоров’я. Актуальні питання якості медичної освіти : матеріали XIII Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (з дистанційним під’єднанням ВМ(Ф)НЗ України за допомогою відеоконференц-зв’язку), м. Тернопіль, 12–13 травня 2016 р. Тернопіль, 2016. Т. 1. С. 109–110.